dijous, 29 d’octubre del 2015

TRES MEMBRES DE L’ESCOLA CONSOL FERRÉ D’AMPOSTA PARTICIPEN EN LES VI JORNADES ESTATALS DE “LA CULTURA MATEMÀTICA DE LES PERSONES” A BARCELONA



Com cada any i ja des de fa ja 6 anys, el passat  23 i 24 d’octubre es van realitzar a Barcelona les jornades Estatals “La cultura matemàtica de les persones” organitzades per l’ Institut de Ciències de l’educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Aquestes jornades són un punt de trobada a nivell estatal on professorat d’infantil, primària i secundària) comparteixen i  conversen sobre com l’activitat matemàtica i el món de la vida de l’aula s’enriqueixen mútuament i donen sentit a l’aprenentatge.
Enguany però, i per segona vegada, van tenir un significat especial per a l’Escola Consol Ferré  ja que tres membres del nostre claustre van ser convidats  a participar explicant tres experiències matemàtiques .
Els mestres Guillem Riba, Nines Casado i Joan Valls van exposar diferents activitats realitzades a la nostra escola en les quals les matemàtiques es combinaven amb d'altres matèries per donar sentit a l'experiència d'aprenentatge de l'alumnat.



Així resumeixen els tres mestres les activitats exposades:
Títol: EL VOLUM IMPORTA?

Mestre/a:  Guillem Riba
Descripció de l’activitat:
Aquesta activitat busca que l'alumnat entengui la relació entre capacitat cranial i estils de vida dels diferents homínids al llarg de l'evolució. Les matemàtiques es converteixen al llarg d'aquest projecte en una eina no només per entendre la realitat sinó també per poder actuar sobre aquesta i crear reconstruccions de cervells a mida real.
A partir d'unes imatges de diferents homínids on hi ha les dades de les diferents capacitats cranials d'aquests, es proposta a l'alumnat que treballant en grup reprodueixi el cervell d'un dels homínids, tot respectant al màxim el volum i morfologia real. Un cop recreats els cervells l'alumnat realitzarà petits curtmetratges per narrar la vida de cada homínid, hauran de buscar informació per Internet sobre els estils de vida del grup d'homínids escollit i a partir d'aquí realitzar el guió, l'enregistrament i edició del curt. Tots els curtmetratges acabaran sent exposats junt amb el cervell corresponent en un museu de la prehistòria fet pels propis xiquets i xiquetes.

Títol: LA ROSA DELS VENTS
Mestre/a:  Joan Valls
Descripció de l’activitat:
Aquesta experiència forma part del projecte “els fenòmens meteorològics”, realitzat pels alumnes de quart de l’Escola Consol Ferré. Respon a la necessitat que els alumnes van tenir per saber com s’interpreta un penell i ens va brindar la possibilitat de treballar diferents dimensions de la competència matemàtica .
L’activitat s’inicia amb la intenció de conèixer què és una rosa dels vents, per a què serveix i com s’interpreta, però a mesura que aprofundim sorgeix la  possibilitat de pintar-ne una de grans dimensions al pati de l’escola. Aquesta acaba sent una gran motivació per a l’alumnat, però comporta un repte de grans proporcions i requereix un esforç màtemàtic que els alumnes estan encantats de realitzar.


Títol: SOM FUTUR ( activitat de mesura de patis)
Mestre/a:  Nines Casado
Descripció de l’activitat:
“Som futur” és una experiència interdisciplinar i competencial que utilitza el llenguatge matemàtic com a eina per poder desenvolupar un projecte col·lectiu de cicle superior.
Aquesta activitat sorgeix d’un desig compartit per part dels nens i nenes: ampliar el pati de l’escola amb un terreny públic que hi ha al costat. És a partir d’aquesta idea, i d’una visita concertada a l’ajuntament, que l’alumnat decideix treballar en assemblea i per comissions per desenvolupar un estudi comparatiu sobre les àrees de pati d’altres escoles de la ciutat, i elaborar un informe conjunt, per així argumentar amb proves matemàtiques la proposta d’ampliació de l’espai de pati, presentada a l’alcalde .
Així doncs,“Som futur” és un projecte real i significatiu que relaciona les matemàtiques amb el  foment de la participació ciutadana i el treball en equip per tal de millorar el seu entorn més pròxim sota el lema “Som futur”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada